PROGRAMY I PROJEKTY
PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU 2023/2024
CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ
Nasze projekty
OK SIĘ OPŁACA
20 maja 2016 r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Piastowie odbyła się regionalna konferencja „OK się opłaca” realizowana w ramach programu Szkoła Ucząca Się. Uczestniczyli w niej nauczyciele z Piastowa, Pruszkowa, Sękocina, Żółwina, Raszyna i Warszawy.
Przybyłych gości powitała Urszula Skrzypczak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica w Piastowie, która pełniła funkcję współgospodarza konferencji i Burmistrz Miasta Piastowa – Grzegorz Szuplewski. W pierwszej części wykład „Dlaczego OK?” przeprowadził dr Jacek Strzemieczny, Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zaprezentowany został również film dotyczący oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej. Kolejną część, o charakterze warsztatowym, a skupioną wokół strategii ok-eja, przygotowała i poprowadziła Danuta Sterna, ekspertka, która od wielu lat pomaga nauczycielom efektywnie pracować, a uczniom skuteczniej się uczyć. W trakcie przerwy kawowej można było porozmawiać z liderkami OK z piastowskiej szkoły oraz obejrzeć fragmenty nagrań ich lekcji, podczas których wykorzystywane były elementy oceniania kształtującego. W dalszej części spotkania zaprezentowano film nagrany w ramach projektu Szkoła Demokracji „OK w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica w Piastowie”, w którym przedstawione zostały również opinie uczniów na temat wdrażanych zmian.
Ważnym punktem konferencji był panel dyskusyjny „Czy OK się opłaca?”. Poprowadziła go Danuta Sterna. Wzięli w nim udział dyrektorzy – Urszula Skrzypczak wraz z nauczycielami: edukacji wczesnoszkolnej – Agnieszką Mazurek, matematyki – Alicją Pałys, języka polskiego i języka angielskiego – Iwoną Skibą oraz Krystyna Jakubowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 143 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie z nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej – Magdaleną Wojnarowską. Panel stał się okazją do wymiany doświadczeń na temat wprowadzania i stosowania ok-eja w praktyce szkolnej oraz zaobserwowanych zmian. Uczestnicy odpowiadali m.in. na następujące pytania – „ Jak zaczynać pracę z OK w szkole, co się sprawdziło w mojej szkole?” /to było pytanie skierowane do dyrektorów/, „Co i dlaczego sprawdza mi się z OK w mojej praktyce nauczania?”, „Od czego rekomendowałabym zacząć pracę z OK w szkole?” oraz „Gdybym miała jednym zdaniem zachęcić innego nauczyciela do OK, to powiedziałabym…” Wszyscy zgodnie stwierdzili, że ocenianie kształtujące pomaga uczniom się uczyć, wspiera ich rozwój oraz stanowi integralną część procesu edukacyjnego. OK po prostu się opłaca!
Bierzemy udział w Programie RUN
Nasz szkoła od kilku lat wdraża elementy oceniania kształtującego, które są częścią projektu Szkoły Uczącej Się. Od tego roku szkolnego bierzemy także udział w programie RUN. Run to skrót od nazwy – Rozwijanie Uczenia się i Nauczania.
Celem programu jest stworzenie w szkole kultury współpracy grup nauczycieli, dzięki czemu będą się oni koncentrowali na efektywnym uczeniu się uczniów na lekcji i poza nią oraz doskonaleniu procesu nauczania i uczenia się, wskazując uczniowi efekty jego pracy i możliwości dalszego jego rozwoju.
W ramach tego projektu 28 listopada 2015r. odbyły się w naszej szkole warsztaty regionalne. W naszych szkolnych progach gościliśmy grupę PP z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Adamowie. Warsztaty poprowadziły trenerki CEO, pani Anna Kępińska i pani Mirosława Rokicka. Tematem warsztatów było poznanie OK-obserwacji, jako narzędzia służącego doskonaleniu nauczania poprzez monitorowanie wdrażania strategii oceniania kształtującego. Warsztaty odbywały się w ramach działania Całościowy Rozwój Szkoły – poziom zaawansowany programu Szkoła Ucząca Się.
Warsztaty dały nam kolejny zastrzyk pozytywnej energii do działania w projekcie. Pozwoliły na wymianę doświadczeń i zaplanowanie OK – obserwacji w naszych szkołach. Jesteśmy pewne, że stanie się ona stałym elementem pracy Grup Przyjaznych Przyjaciół, a z czasem zyska kolejnych zwolenników wśród nauczycieli.
Agnieszka Gołda
„Nowoczesna Szkoła z Tradycjami”, czyli konferencja upowszechniająca OWU w SP 1 w Piastowie
26 maja w Szkole Podstawowej nr 1 w Piastowie odbyła się Konferencja Upowszechniająca w ramach Klubu Szkół Uczących Się, programu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Konferencja miała na celu podsumowanie i prezentację efektów stosowania praktyki Obserwacji Wybranych Uczniów (OWU) w szkole oraz rozpropagowanie jej wśród uczestniczących w wydarzeniu szkół oraz ośrodków szkoleniowych.
Było to wydarzenie niezwykłe, bo i Szkoła jest niezwykła…
W swojej codzienności Dyrektor, Nauczyciele, Uczniowie i Rodzice kierują się 5 Drogowskazami opisanymi w Koncepcji pracy szkoły, określającymi jakość ich wspólnej pracy. W maju to słowa Janusza Korczaka – „Dzieci rodzą się ze skrzydłami, Nauczyciele pomagają im je rozwinąć”. To doskonałe podsumowanie tego, co wydarzyło się w ramach pracy nad praktyką OWU w ciągu ostatnich lat.
Konferencję rozpoczęła Pani Dyrektor – Urszula Skrzypczak oraz Dyrektor Szkoły Uczącej Się – Marta Dobrzyńska, patronująca wydarzeniu z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W czasie spotkania wszyscy zgromadzeni goście – dyrektorzy i nauczyciele szkół współpracujących w ramach Klubu SUS, dyrektorzy i nauczyciele z okolicznych miejscowości, przedstawiciele ośrodków kształcenia nauczycieli oraz instytucji oświatowych, mieli możliwość poznania praktyki OWU. Kolejne punkty harmonogramu konferencji zakładały prezentację zasad stosowania praktyki, etapów jej wdrażania na przestrzeni lat do pracy z uczniami oraz przedstawienie wypracowanych efektów.
W ramach tego odbyły się prezentacje i warsztaty merytoryczne dot. kluczowych kompetencji praktyki OWU: języka faktów, działań kierowanych na ucznia i klasę, roli zadania edukacyjnego w praktyce OWU. W drugiej części dnia miał miejsce panel dyskusyjny nt. wpływu praktyki na warsztat pracy nauczyciela oraz wypracowanych zmian w uczeniu się uczniów w klasach objętych praktyką. Nad całością czuwała Pani Dyrektor – Urszula Skrzypczak, Panie Wicedyrektor – Wanda Kaliściok i Maria Zabierzewska oraz Liderki praktyki – Agata Sałacińska, Iwona Krysińska, Anna Brzezińska wraz nauczycielkami z poszczególnych zespołów OWU – Anną Kowalczyk i Małgorzatą Nagórską. Tej grupie osób bezpośrednio zaangażowanych w praktykę OWU, w przygotowaniach i organizacji Konferencji, towarzyszyli oczywiście pozostali nauczyciele. W szkole tradycją jest współpraca i wzajemna pomoc w każdej sytuacji i w każdym wydarzeniu, więc efekt widoczny w piątek 26 maja na Konferencji był podsumowaniem pracy wielu, wielu osób…
Wyniki ankiet wypełnionych przez gości na zakończenie dnia oraz informacje przekazane przez uczestników po poszczególnych warsztatach potwierdzają bardzo dobry odbiór całego wydarzenia. Poniżej kilka wypowiedzi uczestników konferencji:
„Postaram się zmienić formę zadawanych pytań, tak aby bardziej angażować uczniów do pracy”, „Skupie się na zadaniach problemowych. Nie podawać odpowiedzi na tacyJ”, „Warsztat pozwala obiektywnie spojrzeć na ucznia. Dostrzec jego możliwości i ograniczenia. Dostosować wymagania ,aby każdy uczeń mógł osiągnąć sukces”, „Wniosek-koniecznie często wracać do taksonomii Blooma”,
„Warto analizować swoje metody pracy z uczniem, zadawać pytania inspirujące go do szukania odpowiedzi, odświeżyć sztukę zadawania odpowiedzi”.
,,Widzę, że podchodzicie do OWU z dużym entuzjazmem. Świetnie, bo wtedy widać efekty. Gratuluję świetnej pracy zespołowej”. ,,Gratuluję otwartych umysłów- p. dyrektor i nauczycieli, autorefleksji, gotowości do zmieniania samych siebie”.
Konferencja zakończyła się wręczeniem na ręce Pani Dyrektor certyfikatu jakości, czyli Tytułu Szkoły Uczącej Się. Pani Dyrektor zaprosiła na środek wszystkich swoich nauczycieli oraz uczniów obecnych na konferencji, bo jak powiedziała w czasie swojej wcześniejszej prezentacji, W TEJ SZKOLE UCZĄ SIĘ WSZYSCY I RAZEM PRACUJĄ NAD WYSOKĄ JAKOŚCIĄ UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA.
Dowodem na to jest nie tylko udział w wielu projektach edukacyjnych, czy organizacja konferencji, ale każdy zwykły – niezwykły dzień pracy w tej Szkole, każdy jej Uczeń i każdy jego Sukces.
Towarzyszę szkole w jej historii uczenia się i wiem, że Szkoła Podstawowa nr 1 w Piastowie jest SZKOŁĄ UCZĄCĄ SIĘ. Serdecznie gratuluję …
Aleksandra Cupok – asystentka szkoły w ramach praktyki OWU
Otrzymaliśmy tytuł Szkoły Uczącej Się
Miło nam poinformować, że nasza szkoła została uhonorowana tytułem Szkoły Uczącej Się. Wręczenie wyróżnienia miało miejsce 26 maja 2017 roku podczas Konferencji Upowszechniającej, w której wzięli udział przedstawiciele władz Centrum Edukacji Obywatelskiej, reprezentanci władz samorządowych, dyrektorzy szkół podstawowych z naszego regionu oraz zainteresowani nowoczesnymi praktykami dydaktycznymi nauczyciele .
RUN – Rozwijanie Uczenia się i Nauczania
We wrześniu 2015 roku powstała w naszej szkole Grupa Przyjaznych Przyjaciół. Stanowili ją nauczyciele, którzy rozpoczęli pracę w programie RUN – „Rozwijanie Uczenia się i Nauczania”, będącym poziomem zaawansowanym działania „Całościowy Rozwój Szkoły”.
Przez dwa lata wprowadzaliśmy strategie oceniania kształtującego w naszej pracy
z uczniami. Koncentrowaliśmy się na efektywnym uczeniu się uczniów na lekcji
i poza nią oraz doskonaleniu procesu nauczania i uczenia się, wskazując uczniowi efekty jego pracy i możliwości dalszego jego rozwoju. W tym czasie w naszej szkole zaszła zmiana kultury nauczania, jak i zmiana kultury własnej pracy.
W naszej szkole systemowo stosujemy ocenianie kształtujące, pomagające nauczycielom lepiej nauczać, a uczniom lepiej się uczyć.
Po dwóch latach pracy otrzymaliśmy Dyplom za ukończenie działania Całościowy Rozwój Szkoły ( RUN V) – poziom zaawansowany w ramach programu Szkoła Ucząca Się realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej a tym samym rozpoczęliśmy starania o certyfikat jakości nauczania i zdobycie kolejnego tytułu Szkoły Uczącej Się – SUS.
W roku szkolnym 2017/2018 jesień / zima przewidujemy zakończenie projektu, organizując Panel Koleżeński w naszej szkole, na którym podsumujemy i zaprezentujemy efekty działań placówki. W Panelu wezmą udział szkoły z całej Polski, biorące udział w programie RUN.
Liderki PP w szkole
Agnieszka Gołda
Agnieszka Kowalewska
Obserwacja wybranych uczniów – spotkanie otwarte w SP 1 w Piastowie
6 kwietnia 2018r. Szkołę Podstawową nr 1 w Piastowie odwiedzili nauczyciele ze szkół z Torunia oraz Zabrza. W spotkaniu uczestniczyła również Aleksandra Cupok – asystentka CEO.
Na początku spotkania dyrektor Urszula Skrzypczak omówiła działania podejmowane przez szkołę w zakresie wdrażania oceniania kształtującego oraz doskonalenia techniki uczenia się i nauczania w Klubie Szkół Uczących Się.
Następnie liderki praktyki Iwona Krysińska i Anna Brzezińska, przybliżyły nauczycielom praktykę OWU. Opowiedziały również o tym, jak wyglądało wdrażanie praktyki w Sp1. Kolejnym etapem spotkania otwartego było przeprowadzenie warsztatów OWU. W pierwszej części nauczycielka języka polskiego Anna Kowalczyk wyjaśniła zebranym, czym jest język faktów, jak istotną rolę pełni w praktyce OWU, ale również w codziennej pracy nauczyciela. Drugą cześć warsztatu przeprowadzono z wykorzystaniem nagrania wideo z lekcji edukacji wczesnoszkolnej.
Podczas warsztatu:
- Omówiono, czym jest język faktów w diagnozie praktyki OWU
- stworzono opis ucznia na podstawie fotografii
- dokonano obserwacji nagrania pod kątem Obserwacji Wybranego Ucznia
- stworzono opis pracy ucznia w języku faktów
- sformułowano działania dla wybranego ucznia
Dziękujemy za informacje zwrotne i dzielenie się pomysłami.
Iwona Krysińska
Obserwacja wybranych uczniów – konferencja upowszechniająca w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica w Piastowie
Kolejna konferencja dotycząca praktyki obserwacji wybranych uczniów (OWU) już za nami. Uczestniczyli w niej nauczyciele ze szkół m.in. z Piastowa, Warszawy, Konstancina, Olsztyna oraz Elbląga. W spotkaniu brała udział również Aleksandra Cupok – trenerka CEO.
Na początku spotkania dyrektor Urszula Skrzypczak przybliżyła historię Szkoły Podstawowej nr 1 i omówiła działania podejmowane przez szkołę w zakresie wdrażania oceniania kształtującego oraz doskonalenia techniki uczenia się i nauczania w Klubie Szkół Uczących Się.
Podczas spotkania nauczyciele uczestniczący w konferencji nie tylko zostali zapoznani z praktyką Owu. Liderki OWU Anna Brzezińska i Iwona Krysińska opowiedziały również o tym, jak wyglądało wdrażanie praktyki w SP1.
Kolejnym etapem konferencji było przeprowadzenie warsztatów OWU. W pierwszej części nauczycielka języka polskiego Anna Kowalczyk wyjaśniła zebranym, czym jest język faktów, jak istotną rolę pełni w praktyce OWU. Drugą cześć poprowadziła Anna Brzezińska. która zaprezentowała konkretne działania zaplanowane dla wybranych uczniów z uwzględnieniem ich wpływu na całą klasę. Po części praktycznej uczestnicy konferencji obserwowali lekcje języka angielskiego poprowadzoną przez Agatę Sałacińską oraz wychowania fizycznego, którą poprowadził Radosław Korban.
Podsumowaniem spotkania było omówienie warsztatów i lekcji.
Iwona Krysińska
Konferencja Upowszechniająca APU w Szkole Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica w Piastowie 31.05.2019 r.
Gdy w maju 2017r. po wręczeniu na ręce Pani Dyrektor Tytułu Szkoły Uczącej Się, wyjeżdżałam ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Piastowie, uważałam, że jest to niezwykłe miejsce i niezwykli ludzie.
Tak się złożyło, że byłam obecna również wtedy, gdy w listopadzie tego samego roku odbierali kolejny Tytuł SUS.
Napisałam wtedy o nich, że jest to „(…) szkoła, która łapie za serce i umysł, o której trudno zapomnieć…”
I tak jest. Pamiętam.
Każdego dnia i każdego miesiąca, i każdego kolejnego roku, który spędzamy razem planując nowe działania, dyskutując o ich sposobie realizacji o tym, jakie efekty uznamy za zadowalające.
Pamiętam zwłaszcza wtedy, gdy raz za razem uczestniczę w panelach i konferencjach i mam zaszczyt pracować nad jakością edukacji z innymi osobami, którzy łączą ze mną tą pasję. W SP1 w Piastowie jest ich wielu…
W tej Szkole zawsze można spotkać pasjonatów dobrego nauczania i uczenia się. Nie tylko wśród Gospodarzy z Panią Dyrektor na czele, ale także wśród zapraszanych licznie gości – przedstawicieli władz, ośrodków doskonalenia, oświatowych organizacji pozarządowych oraz dyrektorów i nauczycieli ze szkół z całej Polski.
SP1 to prawdziwe Laboratorium, w którym doświadcza się, dyskutuje i analizuje, wyciąga wnioski oraz planuje nigdy nie kończący sie ciąg dalszy… Nie ma znaczenia, że czasami następuje zmiana warty, bo odchodzących Liderów, zastępują nowi. Bywa to trudne dla ludzi, jednak rozstania nie wpływają na wartość pracy tych, którzy zostają.
Z taką to Szkołą współpracuję od lat, ciągle i nieprzerwanie, mimo dzielących nas 296 kilometrów. Towarzyszę im nie dlatego, że potrzebują wsparcia. Myślę, że nigdy nie potrzebowali. To Zespół samosterowny, potrafiący podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za swoje wybory. Jesteśmy razem, bo dobrze nam się pracuje i potrafimy się uczyć ze sobą i od siebie.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Piastowie, aktualnie od dnia 31.05.2019r., LIDER SZKÓŁ UCZĄCYCH SIĘ, jest dla mnie nieustającą inspiracją i wyzwaniem. Zaszczytem dla mnie jest fakt, że kolejni goście przebywający na wizytach w szkole są przekonani, że jestem nauczycielem tej Szkoły.
Pani Dyrektor, Agnieszko, Iwono S, Kasiu, Iwono K, Aniu B, Agato S, Aniu K, Moniko R, Radku, Małgosiu N, Drodzy Nauczyciele i Nauczycielki, Drodzy Uczniowie, Drodzy Rodzice…
Dziękuję Wam za siłę, samozaparcie, otwartość, za to, że chce Wam się chcieć… Nie mam żadnych wątpliwości, że jesteście Liderem wśród Szkół Uczących Się.
Aleksandra Cupok-Kokoszka
asystentka Szkoły w Klubie SUS
Powyższy tekst oddaje emocje i relacje, pokazuje czas, wysiłek i poświęcenie, dzięki którym sukces w tej szkole jest codziennością. Wszelkie szczegóły tego szczególnego dnia Konferencji Upowszechniającej pokazuje dołączony harmonogram oraz zdjęcia.
Samoregulacja uczniów w uczeniu się
Nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu Laboratorium Klubu Szkół Uczących Się dotyczącego samoregulacji uczniów w uczeniu się. Jest to kontynuacja i rozszerzenie działań podjętych przed dwoma laty, a skupionych wokół samosterowności ucznia. Zależy nam, aby podejmowane przez szkołę inicjatywy przyczyniły się do podnoszenia odpowiedzialności uczniów za ich proces uczenia się, samoświadomości oraz poczucia sprawczości. Realizowane w ramach projektu działania będą skupiały się wokół trzech obszarów: budowanie relacji i tworzenie atmosfery bezpieczeństwa w klasie, zwiększanie przestrzeni dla samodzielności uczniów w myśleniu i działaniu oraz budowanie sprawczości uczniów, wzmacnianie ich wiary we własne możliwości i zaufanie do swoich umiejętności. Wyznaczenie kierunków pracy stało się możliwe dzięki stworzeniu profilu szkoły i wstępnej diagnozie, której dokonały trzy ważne grupy: uczniowie, rodzice oraz nauczyciele. Najpierw przedstawiciele każdej z tych grup pracowali osobno na sejmikach i wypracowywali wspólny dla siebie profil, a następnie 15 października odbył się panel dyskusyjny, poprowadzony przez asystentkę szkoły z ramienia CEO, podczas którego zaprezentowano powstały profil, a przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli debatowali nad mocnymi stronami działań podejmowanych przez szkołę, a także nad obszarami, które wymagają pracy. Wszystkie spostrzeżenia i argumenty zostały zanotowane i poddane refleksji.
Kolejnym krokiem, który, mamy nadzieję, przybliży naszych uczniów do celu w procesie ich samoregulacji, będzie wybranie kilku obszarów, nad którymi szczególnie skupimy się w pracy dydaktyczno-wychowawczej, zaplanowanie konkretnych działań i ich realizacja.
Iwona Skiba
KONFERENKonferencja Sprawdzonych Praktyk Klubu SUSCJA SPRAWDZONYCH PRAKTYK 2022
W dniach 2-4 czerwca odbyła się konferencja dla nauczycieli i nauczycielek ze szkół, które w roku szkolnym 2021/2022 angażowały się w działania programu “Szkoła ucząca się” – Klub lub Laboratorium szkół uczących się. W trakcie tej konferencji nasze nauczycielki-liderki Iwona Skiba i Maria Osińska przeprowadziły warsztaty dotyczące pracy metodą Myślącej klasy.
O tym, jak zaprezentowały się nasze panie, najlepiej świadczy wiadomość przesłana do szkoły przez koordynatorów wydarzenia:
„Ogromnie cieszymy się, że możliwe było spotkanie w tak licznym i świetnym gronie liderek i liderów szkół zrzeszonych w Klubie i Laboratorium SUS i dziękujemy za umożliwienie udziału Marii Osińskiej, Aleksandry Michalskiej i Iwony Skiby, których wkład w wydarzenie był cenny i znaczący. Warsztaty na temat metody myślącej klasy były przygotowane i przeprowadzone z pełnym profesjonalizmem, a przedstawione praktyki sprawdzone w Waszej szkole spotkały się z zainteresowaniem i uznaniem. Znalazło to także odzwierciedlenie w wynikach ankiety ewaluacyjnej (ocena 4,75w pięciopunktowej skali). Spodziewam się, że w wielu szkołach klubowych uczniowie będą mieli okazję niedługo spróbować tego rodzaju pracy zespołowej”.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją i zdjęciami z konferencji: https://sus.ceo.org.pl/aktualnosci/konferencja-marzen/
Wybrane fragmenty lekcji wykorzystującej techniki oceniania kształtującego
Cel i nacobezu
Dyskusja w parach
Co mi się udało?
Nagrania CEO z lekcji w naszej szkole
SZKOŁA EDUKACJI
Nasze projekty
Szkoła Podstawowa nr 1 w Piastowie – Szkołą Praktyk przyszłych nauczycieli
Szkoła Podstawowa nr 1 w Piastowie – Szkołą Praktyk przyszłych nauczycieli
W roku szkolnym 2016/2017 Szkoła Podstawowa nr 1 była partnerem Szkoły Edukacji Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego w realizacji programu kształcenia nauczycieli. To innowacyjny na polskim gruncie program prowadzony w niespotykanej formule dziennych studiów podyplomowych, który został opracowany we współpracy z ośrodkiem kształcenia nauczycieli – Teachers College Uniwersytetu Columbia, skierowany do absolwentów po studiach kierunkowych polonistycznych lub matematycznych.
Nasza szkoła znalazła się w gronie 20 placówek z Warszawy i okolic ze wszystkich poziomów edukacyjnych. Szkoła Edukacji PAFW i UW współpracuje w Szkole Praktyk z nauczycielami – mentorami i dyrektorami, a każdy student objęty jest indywidualną opieką mentorską. Praktyki to kluczowa i integralna część programu kształcenia. Student towarzyszy nauczycielowi – mentorowi w realizacji przyjętego planu nauczania, jest dodatkową osobą wspierającą proces uczenia się, obserwuje lekcje prowadzone przez mentora, a także przygotowuje i prowadzi wybrane zadania, fragmenty oraz całe zajęcia, a doświadczenia z nich są na bieżąco omawiane. Mentorzy regularnie spotykają się z kadrą Szkoły Edukacji PAFW i UW na warsztatach, by wspólnie analizować metody pracy i wypracowywać nowe rozwiązania podnoszące jakość nauczania, co pozytywnie wpływa także na podnoszenie jakości pracy szkoły.
Iwona Skiba
PROJEKT „MYŚLĄCA KLASA”
Myśląca Klasa jest innowacyjną metodą prowadzenia zajęć, opracowaną przez kanadyjskiego eksperta
edukacji matematycznej, prof. Petera Liljedahla.
Opiera się na prostym założeniu: dzieciom w klasie nie chce się myśleć, więc w większości tego nie robią.
Zespół Petera Liljedahla wyróżnił 14 elementów, które realnie wpływają na budowanie klasy myślącej
matematycznie. Mogą jednak także doskonale się sprawdzić także na innych przedmiotach.
Etap pierwszy:
1. dobre zadanie na początku lekcji
2. grupy dobierane losowo w widoczny sposób
3. pionowe, ścieralne powierzchnie
Etap drugi:
1. ustne polecenia
2. klasa bez frontu
3. odpowiadanie tylko na pytania podtrzymujące myślenie
4. istotne/znaczące notatki sporządzane przez uczennice i uczniów
5. wspieranie samodzielności uczennic i uczniów
Etap trzeci:
1. FLOW: wskazówki i rozszerzenia
2. zbieranie/podsumowywanie „od dołu”
3. zadania typu „sprawdź, ile rozumiesz”
Etap czwarty:
1. informowanie uczennic i uczniów, w jakim miejscu są i do jakiego dążą
2. ocenianie tego, co jest istotne
3. raport/podsumowanie bazujące na faktach/zebranych
Metoda Myślącej Klasy pozwala zwiększyć zaangażowanie uczniów i pobudzać myślenie w kontekście
wielu umiejętności, np. argumentowania, twórczego pisania oraz zagadnień, np. gramatycznych lub
ortograficznych.
Iwona Skiba
Projekt „Krytyczne czytanie” ze Szkołą Edukacji
Czytanie to jedna z kluczowych kompetencji, niezbędna do funkcjonowania w społeczeństwie. Szkoła Edukacji PAFW i UW rozpoczęła pracę nad międzynarodowym projektem. Uczestniczą w nim nauczyciele poloniści i ich podopieczni. W naszej szkole działaniami projektowymi na lekcjach języka polskiego są objęci uczniowie klasy 4a i 4b.
Głównym celem projektu jest to, aby uczeń w pełni opanował umiejętność czytania i dzięki temu był przygotowany do samokształcenia, a zatem, aby uczeń opanował umiejętność czytania krytycznego i twórczego, którego istotę stanowi aktywne uczestniczenie czytelnika w procesie rekonstrukcji znaczeń ukrytych w tekście.
Przed nami jeszcze wiele pracy, ale na tym etapie możemy już sprawdzić i zaobserwować, w jaki sposób uczniowie wykorzystują wybrane techniki krytycznego czytania do odbioru różnych tekstów kultury.
Iwona Skiba
Projekt „Lab Klasa”
Począwszy od września 2020 roku, w ramach współpracy Szkoły Podstawowej Nr 1 ze Szkołą Edukacji Polsko–Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, nauczyciele: j. polskiego, matematyki, biologii, historii uczący w kl. V b wspólnie z pracownikami rozwijają praktyki edukacyjne i wychowawcze, czyniąc uczenie się bardziej efektywnym i ciekawszym.
Celem współpracy jest wybranie i systematyczne wdrażanie konkretnych metod dopasowanych do uczniów tej klasy. Nauczyciele, przy wsparciu kadry SE PAFW i UW, określają cele, planują kroki, które doprowadzą do ich realizacji. Pomocą w osiąganiu celów są: obserwacje lekcji, analiza prac uczniów, spotkania w zespołach
przedmiotowych oraz w całym zespole. Istotne jest również planowanie działań
wychowawczych, wspierających proces dydaktyczny.
W tym obszarze wychowawca może liczyć na wsparcie zespołu nauczycieli uczących w klasie oraz pracowników SE PAFW i UW. Dzięki projektowi uczniowie rozwijają kompetencje w ramach konkretnych przedmiotów. Nauczyciele współpracują ze specjalistami nad rozwojem wybranych obszarów nauczania. Kadra Szkoły Edukacji zyskuje możliwość doskonalenia metod pracy, które przekazuje osobom przygotowującym się do zawodu nauczyciela.
Magdalena Jurewicz, Radosław Korban
UNICEF
Nasze projekty
Kolory Świata – akcja z lalkami
W ramach akcji UNICEF „Kolory Świata” przedstawiamy Państwu lalki wykonane przez uczniów i rodziców naszej szkoły. Lalki będą licytowane podczas Koncertu Noworocznego (26.01.2017r.). Pozyskane środki przekażemy na zakup szczepionek dla dzieci żyjących w Angolii.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji.
Elżbieta Trawczyńska , Radosław Korban
„Za Wody dla Afryki” – podsumowanie akcji
7 czerwca odbył się apel podsumowujący akcję „ Za Wody dla Afryki”. Akcja była prowadzona we współpracy z UNICEF.
Na lekcjach, podczas godzin wychowawczych , uczniowie naszej szkoły zostali zapoznani z tematyką związaną z trudnościami dostępu do czystej wody na świecie, zwłaszcza w niektórych krajach afrykańskich -Sudan, Somalia.
Dzieci wykonały plakaty „ Kodeks oszczędzania wody”, które po wybraniu przez komisję zostały wysłane do organizatora akcji, na konkurs.
Podczas czwartkowego spotkania uczniowie uczestniczyli w prezentacji dotyczącej zasobów wody pitnej na świecie, konieczności jej oszczędzania, a także obejrzeli krótkie filmy o tym, jak dużo czasu zajmuje dojście do zbiornika wody pitnej, czasem nawet 10 godzin dziennie.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, a akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem społeczności szkolnej.
W drugiej części apelu nastąpiło podsumowanie konkursów przedmiotowych. Laureaci konkursów otrzymali dyplomy oraz nagrody.
Katarzyna Tomczyk
Szeryf Praw Dziecka
W ramach akcji „Szkoła z Prawami Dziecka” organizowanej przez UNICEF w zeszłym tygodniu wybieraliśmy w naszej szkole Szeryfa Praw Dziecka. Jest to symboliczne odznaczenie dla osoby dorosłej, która wyróżnia się swoją postawą wobec dzieci – dba o ich bezpieczeństwo, rozwój intelektualny i emocjonalny, wspiera w rozwiązywaniu problemów, służy radą i pomocą zawsze wtedy, gdy tego potrzebują.
Spośród 14 zgłoszonych kandydatur najwięcej głosów uzyskali:
pan Krzysztof Paradowski, pan Radosław Korban i pani Agnieszka Opiatowska.
Są to nauczyciele, którzy wykraczając poza zakres swoich codziennych obowiązków poświęcają swój czas i dbają o szeroko rozumiane dobro swoich podopiecznych.
Magdalena Tarabasz
Jedyneczka świętuje Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka wspólnie z UNICEF
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który obchodzimy razem z UNICEF 20 listopada, to wydarzenie, które jednoczy wszystkie dzieci na świecie. W tym dniu, w wielu krajach, dzieci oraz dorośli podejmują wspólne inicjatywy mające na celu okazanie wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem.
W obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka włączyła się także nasza szkoła. W klasach 1-3 odbyły się lekcje uświadamiające, jak ważna jest znajomość praw dziecka i ich przestrzeganie, a dla klas starszych uczniowie z kl. 5b przygotowali specjalny apel poświęcony Konwencji o prawach dziecka. Podczas spotkania zachęcali kolegów i koleżanki, by głośno wyrażali swój sprzeciw wobec krzywdy wyrządzanej dzieciom. Przypomnieli przy tym, że należy nie tylko domagać się przestrzegania praw, ale także samemu szanować prawa innych osób.
Organizacją wydarzenia zajął się oczywiście nasz szkolny Szeryf Praw Dziecka – pani Agnieszka Opiatowska. Dziękujemy!
Magdalena Tarabasz
Jedyneczka razem z UNICEF świętuje Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
20 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Tego dnia dzieci, młodzież, a także dorośli jednoczą się w działaniu i podejmują inicjatywy, których celem jest okazanie solidarności z najmłodszymi na świecie, których prawa nie są respektowane.
Rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka, dokumentu który w 1989 roku przyjęła Organizacja Narodów Zjednoczonych, to radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. To wspaniała okazja, aby przypomnieć wszystkim, czym są prawa dziecka i że obowiązkiem nas wszystkich jest ich respektowanie. To także okazja, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na trudną sytuację dzieci w różnych zakątkach świata, gdzie prawa są drastycznie łamane bądź nie są przestrzegane.
Także nasza szkoła włączyła się w obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF. Ten rok szkolny jest szczególny. Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie, a także wyzwania wynikające z procesu edukacji zdalnej, uniemożliwiają zorganizowanie uroczystych obchodów rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jednak uczniowie i nauczyciele nie zapominają o tym dniu i realizują aktywności on-line, które mają zwrócić uwagę odbiorców na prawa dzieci, zwłaszcza tych w Jemenie – kraju, w którym od lat trwa największy kryzys humanitarny XXI wieku.
Zachęcamy wszystkich do obejrzenia krótkiego filmu o sytuacji dzieci w Jemenie:
https://www.youtube.com/watch?v=OCu5Z_8RdKM
a także rozwiązania quizu o prawach dziecka: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdXLHewpUFpFO9_W3W82E0sMxxWSwoZXCpXbriEmrbRP4tihw/viewform
Agnieszka Opiatowska
Magdalena Tarabasz
„Przystań w sieci”
Jest nam niezwykle miło poinformować, że Nasza Szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym pn. „Przystań w sieci”. Projekt powstał z inicjatywy Facebooka, NASK PIB i UNICEF Polska, a jednocześnie objęty jest honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Projekt ten został stworzony z myślą o uczniach i nauczycielach poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące odpowiedzialnego korzystania z Internetu, ochrony własnego wizerunku w sieci i bezpieczeństwa online. Jego celem jest uświadomienie młodym ludziom zagrożeń, z jakimi mogą się zetknąć w Internecie oraz nauczenie ich krytycznego podejścia do treści, jakie znajdują w sieci. Projekt wyposaży także uczniów i nauczycieli w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać i reagować na cyfrowe niebezpieczeństwa.
Wierzymy, że udział w projekcie będzie stanowił wartość dodaną zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.
Sylwia Brzezińska
Uczennice z kl. 8d w projekcie „TO(działa)MY”
W roku szkolnym 2020/2021 nasza szkoła przyłączyła się do akcji UNICEF „TO(działa)MY”. Wzięły w niej udział uczennice z klasy 8d, które w ramach projektu podzieliły się na 2 grupy – pierwsza skupiła się na promowaniu wśród uczniów zdrowego trybu życia, a konkretnie zdrowego odżywiania, druga zaś na promocji ciekawych, „niekomputerowych” sposobów spędzania wolnego czasu, co w obecnej sytuacji jest bardzo ważne dla zdrowia uczniów.
Maja Mroczek i Ola Rowińska zapraszają do przygotowywania zdrowych przekąsek – inspiracje znajdują się w ich książce kucharskiej „Gotowanie dla opornych”.
Gabrysia Kulesza, Weronika Nachbin i Martyna Wieśniuk proponują oderwanie się od komputera, tabletu i telefonu – opisy polecanych przez nie gier można znaleźć w prezentacji „Planszówki sposobem na nudę”.
Dziewczętom serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i gratulujemy pięknych efektów pracy, a wszystkich uczniów zachęcamy do korzystania z przygotowanych materiałów!
Magdalena Tarabasz
koordynator projektu
Moc prezentów Unicef – podziękowanie
Projekt „Moc prezentów UNICEF”, w którym brała udział nasza szkoła, miał na celu rozwijanie świadomości dzieci i młodzieży na temat znaczenia pomocy humanitarnej i problemów mieszkańców krajów rozwijających się, kształtowanie postawy zaangażowania społecznego i wsparcie działań pomocowych na rzecz najbardziej potrzebujących dzieci na świecie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom i ich rodzicom, którzy wsparli finansowo akcję „Moc prezentów UNICEF”. Zebraną kwotę (231,20 zł) przekazaliśmy na konto UNICEF.
Agnieszka Opiatowska
Magdalena Tarabasz
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF
20 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który jednoczy wszystkie dzieci na świecie. W tym dniu dorośli oraz dzieci podejmują różne inicjatywy, mające na celu okazanie wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane. Również nasza szkoła przyłączyła się do obchodów tego święta. Już od kilku dni uczniowie klas 7 i 8 ze Szkolnego Klubu Wolontariatu pod okiem nauczycieli, p. Anny Ledzion-Broniszewskiej i Magdaleny Tarabasz, przygotowywali plakaty promujące prawa dziecka. A dziś, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, nauczyciele podczas zajęć przypomnieli dzieciom ich prawa poprzez prezentacje, rozmowy, zabawy i piosenki. Kolor niebieski, który królował w naszej szkole, to kolor UNICEF – organizacji działającej na rzecz poprawy sytuacji dzieci na całym świecie.
Anna Ledzion-Broniszewska
Magdalena Tarabasz
TO(DZIAŁA)MY! – podsumowanie projektu
W ramach drugiej edycji projektu „TO(działa)MY!” organizowanego przez UNICEF uczniowie naszej szkoły po raz kolejny pokazali, że mają wiele ciekawych pomysłów. Sami wybrali tematykę i zakres podejmowanych działań. Wykorzystując swoje umiejętności, wiedzę i zainteresowania, stworzyli dwie prezentacje, które – mamy nadzieję – zainteresują uczniów i zachęcą ich do poszerzania horyzontów.
Pierwsza praca, przygotowana przez Filipa Papiernika i Aleksandra Zawadzkiego, opowiada o historii bitew i ofensyw II wojny światowej. Temat jest bardzo ciekawy i niestety aktualny także dziś.
Drugi projekt to gratka nie tylko dla moli książkowych, ale także (a może przede wszystkim) dla miłośników Avengersów. Jest to świetne porównanie filmów Marvela z mitologią nordycką i książkami, które na tej mitologii się opierają. Autorka prezentacji, Martyna Gabryelska, dokonała porównania bohaterów mitologicznych oraz filmowych, dokładnie opisała, kto kim jest oraz jak wyglądają światy w mitologii nordyckiej. Pokaz zaciekawi każdego!
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji:
BITWY I OFENSYWY II WOJNY ŚWIATOWEJ
Koordynator projektu Magdalena Tarabasz
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
„Niech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w całym świecie, że dziecko to także CZŁOWIEK tylko jeszcze mały”.
21.11.2022 te słowa rozbrzmiewały na terenie Jedyneczki bardzo głośno. Wszyscy razem – Uczniowie i Dorośli obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Na znak solidaryzacji z dziećmi z całego świata nosiliśmy plakietki UNICEF. Niezależnie od etapu edukacyjnego uczniowie przypominali sobie, jakie są ich prawa i w jaki sposób powinni je egzekwować. To był ważny dzień w kalendarzu Jedyneczki dla całej społeczności szkolnej.
Aleksandra Buchta-Galińska
PARKING
Parking oraz główne wejście do szkoły znajdują się przy ul. Dworcowej.
Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pobliżu terenu szkoły i przejścia dla pieszych.