W listopadzie uczniowie klas VIII brali udział w projekcie edukacyjnym BAKCYL Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży, który realizowany jest we współpracy z instytucjami sektora bankowego, instytucjami publicznymi i samorządami terytorialnymi. Projekt jest częścią jednego z największych programów pozaformalnej edukacji finansowej w Europie – „Bankowcy dla Edukacji”. Jego celem jest podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa oraz inspirowanie świadomych działań i budowanie właściwych postaw w zakresie przedsiębiorczości.
Projekt obejmował trzy 45-minutowe spotkania prowadzone przez wolontariuszy-ekspertów z sektora bankowego. Tematyka spotkań obejmowała:
-Twoje pieniądze,
– Od oszczędzania do inwestowania,
-Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.
Po zajęciach uczniowie:
- doceniają znaczenie systematycznego oszczędzania
- zdają sobie sprawę z celowości budowania „finansowej poduszki bezpieczeństwa”
- rozróżniają dochody i wydatki w życiu codziennym
- sporządzają prosty budżet z uwzględnieniem wydatków stałych i zmiennych oraz takich, z których można zrezygnować
- określają funkcje i formy pieniądza w gospodarce rynkowej
- wyjaśniają rolę zarządzania pieniędzmi w życiu codziennym oraz znaczenie oszczędzania
Po zajęciach uczniowie:
- wiedzą czym różni się oszczędzanie od inwestowania
- znają zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych
- potrafią bezpiecznie korzystać z usług bankowych
- wyjaśniają jak działa lokata i kapitalizacja odsetek
- znają rolę Komisji Nadzoru Finansowego
- potrafią określić zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji
- określają dywersyfikację jako podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania
Po zajęciach uczniowie:
- mają świadomość zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni
- rozumieją, że nie warto dzielić się niektórymi informacjami w sieci i wiedzą dlaczego tak jest
- potrafią zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci
- określają dlaczego bezpieczne hasło to podstawa funkcjonowania w Internecie
- tworzą bezpieczne hasła, aby były silne i jednocześnie łatwe do zapamiętania
- wiedzą jak korzystać z ustawień prywatności w social mediach
- potrafią bezpiecznie korzystać ze smartphone’a
Podsumowaniem projektu były eliminacje szkolne do Europejskiego Quizu Finansowego 2022/2023.
Wyłoniliśmy dwóch uczniów z klasy 8b Michała Zakrzewskiego i Krzysztofa Rzewuskiego, którzy uzyskali największą ilość punktów.
Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.
Małgorzata Dudyś