„W teatrze duszy mojej” – podsumowanie projektu

Dnia 10 czerwca odbyło się spotkanie podsumowujące projekt interdyscyplinarny
pt. „W teatrze duszy mojej”, w którym uczestniczyli uczniowie klas 4–8. Pomysłodawczyniami i koordynatorkami działań były nauczycielki języka polskiego. Projekt miał na celu przybliżenie młodzieży tematyki teatru w ujęciu wielopłaszczyznowym – zarówno od strony literackiej, historycznej i językowej, jak i artystycznej, społecznej oraz naukowej.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie zapoznali się z procesem powstawania spektaklu teatralnego – od koncepcji, poprzez scenariusz, aż po wykonanie. Samodzielnie tworzyli własne scenariusze, które następnie zrealizowali w formie krótkich etiud teatralnych zaprezentowanych podczas spotkania. Tematyka przedstawień była różnorodna: od inspiracji baśniami i lekturami szkolnymi, po autorskie pomysły, takie jak „Zwyczajny dzień w szkole” czy opowieść „Z życia pewnego naukowca”. W ramach rozwijania twórczego pisania powstały również opowiadania zatytułowane „Dobrze można widzieć nie tylko oczami”, w których uczniowie przedstawiali świat z nietypowej perspektywy – np. kartki papieru, krzesła, długopisu, kwiatka, piłki nożnej czy zwierzęcia. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie tworzyli słowniczki pojęć związanych z teatrem, a starsze klasy poznawały czasy elżbietańskie, postać Williama Szekspira oraz historię The Globe Theatre. Z kolei na geografii powstała mapa warszawskich teatrów, a na matematyce – makiety scen teatralnych, uzupełnione o matematyczne zadania do rozwiązania. Podczas zajęć z historii zgłębiano początki teatru w starożytności, a starsze klasy analizowały jego rolę w okresie PRL. Uczniowie zaangażowali się również artystycznie – na lekcjach plastyki tworzyli afisze teatralne. Wszystkie prace można podziwiać na holu szkoły.

Dodatkowymi elementami projektu były: debata pt. „Teatr nadal pełni ważną rolę w życiu człowieka” oraz konkurs „Czyje to oczy?”, polegający na rozpoznaniu postaci, pracowników szkoły oraz uczniów, na podstawie zdjęć zasłoniętych teatralnymi maskami.

Projekt „W teatrze duszy mojej” był okazją do twórczego działania, współpracy międzyprzedmiotowej oraz refleksji nad rolą teatru we współczesnym świecie. Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem i kreatywnością, a nauczyciele – otwartością na niestandardowe formy pracy dydaktycznej. Inicjatywa pozwoliła spojrzeć na temat teatru nie tylko dosłownie, ale i symbolicznie – jako na przestrzeń rozwoju wewnętrznego, empatii i dialogu.

Iwona Skiba

Scroll to Top