Podsumowanie projektu „W okowach II wojny światowej”

W dniu 25 lutego w naszej szkole odbyło się spotkanie podsumowujące projekt interdyscyplinarny „W okowach II wojny światowej”, w którym uczestniczyli dyrektor szkoły Katarzyna Sowińska-Wojtaś, nauczyciele odpowiedzialni za realizację działań: Iwona Skiba i Aleksandra Tandecka – pomysłodawczynie i koordynatorki projektu, Monika Run, Marta Szymaniak, Magdalena Tarabasz, uczniowie oraz zaproszeni goście z naszych szkół partnerskich – Szkoły Podstawowej nr 82 oraz Szkoły Podstawowej nr 143 z Warszawy. 

Tematem przewodnim projektu była II wojna światowa – jeden z najtragiczniejszych okresów w historii świata. Temat trudny, ale w obliczu wydarzeń, których jesteśmy świadkami, potrzebny. Celem projektu było nie tylko zgłębienie wiedzy na temat wydarzeń z czasów II wojny światowej, ale także odkrycie historii w sposób twórczy, poprzez sztukę, literaturę i różne formy ekspresji. Spotkanie miało na celu zaprezentowanie efektów pracy uczniów oraz wspólne podsumowanie wysiłków związanych z realizacją projektu.

W projekcie brały udział klasy z różnych roczników, od uczniów klas IV po VIII, co dało możliwość spojrzenia na temat z wielu perspektyw. Każda grupa uczniów miała do wykonania konkretne zadania, które pozwoliły im na twórcze przedstawienie tematu wojny, a także na pokazanie, jak te wydarzenia wpłynęły na losy ludzi. Młodsze grupy opowiedziały o pracy nad wierszami i plakatami, które miały na celu przedstawienie wybranych wydarzeń historycznych w atrakcyjny sposób. Inni uczniowie zaprezentowali „historię wiersza w pudełkach” – nietypową formę, w której złożyli wiersze inspirowane ważnymi momentami w historii Polski. Kolejnym elementem projektu było pisanie opowiadań inspirowanych fotografiami wojennymi. Uczniowie mieli za zadanie wybrać jedną z wielu ikonograficznych fotografii związanych z okresem II wojny światowej i stworzyć na jej podstawie opowiadanie. Dzieła te niosły ze sobą osobiste refleksje, ukazując nie tylko samą wojnę, ale również życie codzienne ludzi w obliczu tragedii. Opowiadania były pełne dramatyzmu, ukazywały zarówno tragedię jednostki, jak i siłę przetrwania. Uczniowie klas VIII stworzyli  „pudełka historyczne” – miniaturowe wystawy, które w kreatywny sposób opowiadały o najważniejszych wydarzeniach wojennych, m.in. powstaniu warszawskim. Klasy VII zaprezentowały lapbooki, nad którymi pracowały, opracowując samodzielnie lekturę „Kamienie na szaniec”. Pojawiły się również murale, plakaty matematyczne z obliczeniami dotyczącymi zmian terytorialnych i zaludnienia kraju. Nie zabrakło także koszulek patriotycznych z hasłami antywojennymi oraz nagrań, w których uczniowie odpowiadali na pytanie, kim jest dzisiejszy patriota.

Prezentacje klas były przeplatane występami artystycznymi. Wiersze, które wybrali uczniowie, poruszały tematykę patriotyzmu i trudnych momentów w historii Polski. Dodatkowo, goście i uczniowie mieli okazję wysłuchać piosenek, które wprowadziły wszystkich w odpowiedni nastrój refleksji.

Spotkanie zakończyło się wspólnym posiłkiem – tradycyjną grochówką, którą serwowano wszystkim uczestnikom spotkania. Był to moment integracji, kiedy uczniowie, nauczyciele i zaproszeni goście mogli wymienić się spostrzeżeniami na temat projektu. Grochówka stanowiła symboliczne zakończenie trudnej, ale niezwykle owocnej pracy, która pozwoliła uczniom nie tylko zgłębić historię, ale również lepiej zrozumieć jej wpływ na współczesny świat.

Uczniowie i nauczyciele oraz zaproszeni goście zgodnie podkreślali, jak ważne było połączenie różnych dziedzin wiedzy i sztuki w ramach tego projektu, który pozwolił wszystkim lepiej zrozumieć historię i kulturę naszego kraju. Spotkanie było także wspaniałą okazją, by na chwilę zatrzymać się nad przeszłością i docenić wartość pokoju, pamięci i wspólnoty.

Iwona Skiba

Scroll to Top