Debata oksfordzka

20 października w naszej szkole odbyła się emocjonująca debata oksfordzka dla klas 7-8, przygotowana pod opieką Iwony Skiby i Aleksandry Tandeckiej, której teza brzmiała: „Bez czytania nie da się zrozumieć świata”. Wydarzenie stanowiło dopełnienie szkolnych obchodów Dnia Bibliotek. Wydarzenie zgromadziło zarówno uczniów, jak i nauczycieli, którzy wspólnie tworzyli jury. To właśnie fakt, że w skład jury weszli zarówno nauczyciele, jak i uczniowie, zapewnił sprawiedliwą i zrównoważoną ocenę całej debaty.

Obie drużyny przygotowały ciekawe i przekonujące argumenty. Zarówno zwolennicy tezy, jak i jej przeciwnicy, odwoływali się do badań oraz przykładów z życia codziennego, co sprawiło, że dyskusja była naprawdę wartościowa i dobrze przemyślana. W trakcie debaty nie zabrakło też momentów „ad vocem”, czyli krótkich wypowiedzi, które pozwoliły na szybką reakcję w odpowiedzi na argumenty przeciwników.

Po zakończeniu formalnej części debaty rozpoczęła się żywa dyskusja na temat czytania i jego roli w naszym życiu. Uczestnicy dzielili się swoimi opiniami oraz doświadczeniami, co wzbogaciło całe spotkanie i pokazało, jak ważne jest porozumienie i wymiana myśli.

Ostatecznie zwyciężyła drużyna opozycji, która przekonała jury, że choć czytanie jest ważne, to świat można też poznawać na różne sposoby — na przykład poprzez doświadczenia, rozmowy czy obserwacje.

Debata oksfordzka pokazała, jak wartościowe jest słuchanie różnych punktów widzenia i umiejętność argumentowania swoich przekonań. Mamy nadzieję, że to wydarzenie zachęci wszystkich do dalszej refleksji nad tym, jak poznajemy świat — zarówno przez książki, jak i przez codzienne doświadczenia.

Iwona Skiba

Przewijanie do góry