Podsumowanie projektu „Dyslektycy są wśród nas”

W ramach obchodów  tegorocznego Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji  został opracowany  i  przeprowadzony przy  współpracy terapeutów pedagogicznych i polonistów projekt  terapeutyczny: „Dyslektycy są wśród nas..” Celem projektu było dostarczenie wiedzy na temat dysleksji  oraz jej wpływu na sferę edukacyjną dziecka, podniesienie świadomości na temat trudności dyslektycznych, uwrażliwienie na otaczających ludzi i ich trudności w nauce oraz wsparcie uczniów z dysleksją. Uczniowie klas 4-8 biorąc udział w projekcie mogli również odkryć swoje indywidualne preferencje podczas nauki i pracy, ułatwiające im zdobywanie wiedzy.

Podczas lekcji języka polskiego lub godzin wychowawczych wykorzystano prezentację z informacjami czym jest dysleksja oraz zapoznano uczniów z filmem pt. „Ja i moja dysleksja”, w którym uczniowie  mówią o sobie i swoich problemach. Uczniowie dowiedzieli się, że  istnieją  różne sposoby nauki  i  formy uczenia się, które warto wykorzystać, aby skuteczniej przyswajać wiedzę. O dobrych skutkach pracy terapeutycznej przekonała uczniów bajka terapeutyczna  „Ortograficzne patyczki (a może potyczki?)” z komentarzem psychologa zaczerpniętej z książki Sabiny Furmańskiej pt. „Oswajanie przez bajanie”. Inspiracją do pracy nad sobą i rozwijania swoich zdolności, talentów i zainteresowań byli dla uczniów sławni dyslektycy przedstawieni im w formie prezentacji multimedialnej – Quiz – „Zgadnij, kto to?”

Uczniowie bardzo chętnie wzięli udział w projekcie terapeutycznym „Dyslektycy są wśród nas”.  Z uwagą obejrzeli film i zapoznali się z prezentacją. Część uczniów z trudnościami w uczeniu się podzieliło się z klasą swoimi doświadczeniami. Podkreślili potrzebę zwracania przez nauczycieli uwagi na ich problemy. Młodszym dzieciom bardzo podobała się bajka terapeutyczna pt. „Ortograficzne patyczki (a może potyczki?)”. Starszych natomiast zainteresowały informacje o stylach uczenia się, które uznali za bardzo przydatne.

Po zakończonych zajęciach można było usłyszeć refleksje wypowiadane przez dorosłych oraz dzieci:

„… projekt jest bardzo potrzebny, żeby uświadomić dzieciom, co to jest dysleksja i jak sobie z nią radzić, gdzie ewentualnie zwracać się o pomoc oraz, żeby uwrażliwić dzieci na koleżanki i kolegów dotkniętych tym problem.”

„…nie można nikogo piętnować i śmiać się z jego trudności…”, „…ludzie z dysleksją też mogą wiele osiągnąć….”, „…każdy ma szanse na sukces..”

Relacja z udziału naszej szkoły  w społecznej akcji Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2020 została  umieszczona  również  na  stronie MSCDN Wydział w Warszawie.

http://www.mscdn.pl/mscdn2018/index.php/pl/szkolenia-warszawa/1509-najtrudniejszy-pierwszy-krok-jednak-nie-bo-zrobilismy-go-wspolnie

 

Terapeuci pedagogiczni – Sabina Furmańska, Sylwia Wawrzyńska

Scroll to Top